i

i

joi, 20 ianuarie 2011

Placeri culturale la preturi modice

Am gasit romanul Mihail, de Panait Istrati, in editia antebelica de la Cartea Romaneasca - 1939. Pentru mine a fost o mare bucurie. Acest roman nu a fost reeditat recent decat in editia Operelor complete. A costat doar 20 de lei. Dupa aceasta descoperire, multumita anticariatului Artis din calea Mosilor 143, cel mai dichisit si expert pe care l-am intilnit in Bucuresti, am fost la cinematograful Europa. Am vazut Partir, cu Kristin Scott Thomas, actrita mea preferata. Biletul de intrare a costat doar 5 lei. Un film european, frantuzesc, vizionat de citiva spectatori rataciti ca mustele iarna intr-o casa de vacanta rece, unde se face focul citeodata in weekend. A fost frumos si impresionant, de o sinceritate rar intilnita, despre aventura tragica a unei femei de 49 de ani, sotie de chirurg, care se indragosteste de un muncitor spaniol (Sergi Lopez) si se autodistruge in mod bovaric. O familie burgheza, cum sint multe in Franta, in care mama este casnica si nevoita sa gateasca si sa creasca copiii, dar isi ameteste ratarea cu practicarea unei ocupatii utile societatii. La dezvaluirea adulterului, sotul (Yvan Attal) isi da pe fata intreaga meschinarie si sotia este lipsita de orice drept financiar. Nici copiii nu o sustin, si astfel se releva falsitatea unei vieti irosite pentru camin, in care ea nu a fost decit o servitoare cu statut de sotie legitima.

Imi place foarte mult sa-mi folosesc flerul pentru evaluarea subita a cartilor din librarii. Este un joc al lacomiei. Consta in depistarea cartilor valoroase, printre autori de care nu am auzit. Imi este de ajuns sa citesc un paragraf, citeva versuri, pentru a sti daca voi cumpara cartea si o voi savura acasa, sau daca o voi lasa pe raft sa zaca atat cat merita pentru "slabiciunea ei". Asa l-am descoperit pe Adrian Chivu acum trei ani, cu volumul de poezie Schizosonet si ieri pe Florin Toma, cu Mostenirea familiei Bildungsroman (doar 4.99 lei la Carturesti).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu