i

i

marți, 17 iulie 2012

Expoziţia absolvenţilor de la grafică, la Galeria Orizont

Am văzut de două ori expoziţia de licenţă a absolvenţilor Departamentului Grafică de la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti,  Facultatea de Arte Plastice (Clasa Conf. univ. dr. Eugen Alexandru Gustea,
Asistent univ. drd. Catalina Vasilescu; 2-7 iulie 2012 / vernisaj, marti 3 iulie 2012, orele 18.00;
Galeria Orizont, Bulevardul Nicolae Balcescu, nr. 23A, Bucuresti)
Prima dată am ajuns la Galeria Orizont joi pe 5 iulie, cînd mi-am notat căte un cuvînt despre fiecare lucrare. Am revenit sîmbătă, pe 7 iulie, şi am făcut şi poze, care mi-au ieşit prost. 

Am simţit nevoia să înşir aici toate lucrările participanţilor, însoţite de cîteva vorbe definitorii, absolut idiosincratice, şi de pozele cu titlu doar ilustrativ, probabil pentru că mi-a plăcut mult talentul absolvenţilor. 

Andreea Mitică Intimitate (acrilic pe hîrtie manuală)  minuţiozitate decorativă



 Delia Băluţă Muzeu (creioane colorate) Antipa, idee absconsă, verde






Mihaela Magopăţ Dimineaţa (ulei pe pânză) trei panouri pe verticală despre trezire, amintindu-mi de pictorii anilor '30 favoriţi pe la Peleş

Daniela Crosman - David (ulei pe hârtie)  ceruri suprapuse, favorita mea
 

Ana Maria Popescu - Trecerea timpului (Linogravură) frânghie stelară. Din păcate, această lucrare nu mai era expusă sîmbătă, cănd am făcut pozele, nu ştiu de ce.

Mircea Pop When nature is out to get you it will (print digital) despre monstruos



Robert Marinescu  Ferestre (aquaforte) multă muncă, mi-a plăcut. Am ratat fotografia.


Tiberiu Ţîrcomnicu Maşinărie (animaţie) good one, no comment, jocuri 3D


 
Ruxandra Pană China town (animaţie), mai bună chiar decît Maşinărie


 Lia Bîra Rememorare (plexiglas, print) efort cam mare pentru...





Carmen Nistor Semn (tuş pe hîrtie) de impact





Adina Mocanu Interdependent boxes (instalaţie) Memorii, spaţiul ca pietricele pe aţă, hărţi, limbaj, foi mototolite în cutii, wire, spaţiu, dimensiuni, vibraţii, mi-a plăcut

Bianca Urdea Inventar (grafit şi acuarelă pe hîrtie) of, ce trist. cel mai puţin mi-a plăcut

Anca Anghel Păsări simbol (linogravură) bună ca tehnică. anii '40 - '50

Luciana Poponaţ Black hole (linogravură, print digital) 3 panouri,mi-au plăcut

Andreea Vlad Silent blue (acuarelă pe hîrtie) frumos, decorativ, cearşaf













Alexandra Sandu Random (print digital) vaca, florile, stelele...nu ştiu

Teodora Rusu Călătoria (benzi desenate)

Răzvan Petre Montaj (obiect, print digital, ) foarte bună, volum, drăguţă plierea












Cristina Ivan Refugiu  (tuş pe hîrtie) diptic,  talent la desen, poveste, fetiţă şi pat




 
Silvia Popa Ieri (aquatinta, aquaforte) suveniruri sepia cu copii

George Serafim Cunoaştere (tehnică mixtă) diptic. înrămarea în sticlă obstrucţiona serios aprecierea, din cauza reflexiei

Bogdan Vigu Oraşul (print digital) blocuri, text luminos, în diptic

Corina Bădescu Voyerism (foto) oameni prin geam, potenţialul performativ mare, variabilitate în funcţie de circumstanţele expunerii (dar probabil neintenţionată) după cum se vede din fotografia a doua














Cristina Călinescu Memorie (foto) 12 poze,  impresionism, mi-a plăcut

Concluzii n-aş trage, ci doar aş remarca ce mi-a rămas în minte: o varietate imensă a tehnicilor; o necesitate de a repeta, de a dubla mesajul, dovedită de preponderenţa dipticelor şi tripticelor, respectiv o necesitate de a "scrie" mesajul, care se transmite prin două sau mai multe panouri, ajungînd la o multitudine de panouri (David). Probabil este un fenomen născut din obişnuinţa scrisului?
De asemenea, am observat o încadrare în modele artistice contemporane - nu le numesc curente, pentru că încă sînt în interiorul lor şi pentru că sînt prea contagioase - suprapunerea secantă a fotografiilor (Răzvan Petre), ultrarealismul (cearşaful), instalaţiile din obiecte banale, pe tradiţia Fluxus, ilustraţia sau tendinţa retro.

12 comentarii:

  1. Informativ, suficient. Imi plac mult postarile tale intr-un sens pe care nu l-am mai intalnit pana acum in "blogosfera". Poate nu m-am facut bine inteleasa, ideea e ca iti apreciez blogul si efortul (probabil ca nici nu e un efort) de a scrie despre ceea ce ar trebui sa ne ocupe timpul, si nu despre ceea ce ni-l ocupa efectiv.

    RăspundețiȘtergere
  2. Oh, multumesc! Este un efort citeodata, acela de a invinge descurajarea provocata de lipsa de interes a majoritatii pentru lucruri frumoase si de blazarea care ne inconjoara. Insa comentarii ca acesta ma inveselesc nespus!

    RăspundețiȘtergere
  3. Si tuu, cine esti? E haioasa postarea ta. Te-am intrebat cine esti pentru ca nu inteleg de unde vii cu review-ul acesta despre expozitia de fata. MI se pare ca nu ti-a iesit ironia. Stii de ce?
    Uitee...si unii stundenti de la arte sau chiar unii artisti cu notorietate o mai dau in balti cand isi dau cu parerea despre una alta. E vorba de vanitate, infantilitate uneori... Aici, la tine, despre ce e vorba? Se vrea a fi un pamflet? Ce-i aia " '40 - '50 " sau "pasabil" sau "secant" ? Cuvinte de astea imi mai scapa si mie la o bere, dar aici ce e? Te specializezi in curatoria de expozitii studentesti si le iei ca atare sau ai simtit nevoia sa comentezi sumar pentru ca atat ai putut ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu sint un om. Ştiu, în ziua de azi, această calitate nu mai e suficientă şi nici necesară. Totuşi, expoziţia despre care vorbim era publică şi nici nu am zărit vreun afiş cu "accesul permis doar pe bază de legitimaţie". Am presupus că gestul artistului de a expune public o creaţie cere atenţia celorlalţi, acceptă apriori critica, solicită în fine o reacţie din partea eventualilor vizitatori.
      Am recitit cu uimire să văd pe unde se ascunde vreo ironie şi nu am dat nici măcar de o urmă a ei. După cum am precizat - "Am simţit nevoia să înşir aici toate lucrările participanţilor, însoţite de cîteva vorbe definitorii, absolut idiosincratice, şi de pozele cu titlu doar ilustrativ, probabil pentru că mi-a plăcut mult talentul absolvenţilor."
      Admiraţie şi nu pamflet.
      Obsesia autorităţii, specializării, notorietăţii face rău libertăţii individuale, puterii de discernămînt, imaginaţiei şi pune limbajul în primejdia de a deveni de lemn.

      Ștergere
    2. Pai daca e vorba despre admiratie de ce ai spus despre unele lucrari : "pasabil" sau "suprapunerea secanta a fotografiilor" cand nici nu erau fotografii suprapuse in cazul ala...?
      Problema e ca daca scrii un review trebuie sa scrii mai asumat si mai argumentat. Mai poti sa fii si ceva mai eleganta cand ceva nu iti place asa mult, dar totusi apreciez sinceritatea ta. Poate ca unele lucruri le-ai vazut mai proaspat decat cineva din domeniu, care poate e in stare de saturatie, numai ca pe artisti ii deranjeaza cand sunt desconsiderati sau cand cineva nu intelege ce au creat si mai ales ce efort a fost depus indiferent de caz. Tu nu stii ca ceea ce ai vazut la expozitie e doar o mica parte din lucrari si ca stundentii au fost nevoiti sa renunte la jumatate sau mult mai mult din nr de lucrari, plus ca lucrarile au fost chiar si-asa inghesuite si expuse prost. Asta inseamna expozitie de licenta, in general, in Romanica:)

      Ștergere
  4. ok, ok. In primul rand, articolul tau este lipsit de substanta. In al doilea rand...de fapt, sunt prea multe lucruri la care as vrea sa fac observatii. Inteleg, nu esti curator, nu lucrezi intr-un domeniu artistic, dar cand vrei sa scrii un asemenea articol trebuie sa stii despre ce vorbesti. Ca sa pastram intr-o oarecare masura ironia cu care sper ca ai atacat acest subiect, ai grija ca vorbesti despre niste artisti, stii tu, niste fiinte sensibile, dar care cunosc foarte bine subiectul la care te referi. Pt ca am vazut ca 'este un efort cateodata', unde este mai exact efortul pe care l-ai depus inainte de a incropi aceasta...compunere? Ma refer aici la efortul de a vorbi cu artistii, de a-i intreba ce au vrut ei sa exprime prin lucrarile lor s.a.m.d.. Nu poti, chiar nu poti sa spui 'dragut'; draguta o fi Hello Kitty, insa nu o lucrare de arta. Mi-a placut si acel 'nu stiu', foarte la obiect, daca intelegi ce spun. Nu ma mai lungesc, si in ton cu articolul iti spun:

    articolul tau, mesaj abscons(serios?!...folosesti 'abscons', 'dedublarea mesajelor', 'preponderenta dipticelor' si dupa spui 'dragut'), prost, neinformat, pas!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Luciana, atît am vrut să scriu. Cred că despre o lucrare de artă (despre orice, de altfel) poţi să spui orice, chiar şi "au!". Într-adevăr, dacă stai de vorbă cu artiştii poţi afla mai multe despre intenţiile lor (ceea ce chiar m-ar plăcea), dar nu se presupune că lucrarea solicită înţelegere pe cont propriu? Dacă ar veni la tine cineva şi ţi-ar spune "îmi place lucrarea ta, e drăguţă, vreau să o cumpăr", ce ai crede despre persoana respectivă şi ce ai face?
      Am zis dublarea mesajului, nu dedublarea.
      Iniţial am ezitat să scriu quoi que ce soit, dar apoi mi-am dat seama că interiorizam tirania lui "politically correct". Discuţia se poate lungi foarte mult, pentru că are implicaţii nenumărate şi complicate privind publicul de artă din ziua de azi, limbajul specializat al criticii de artă etc. Uite totuşi ce scrie Boris Groys, în "Topologia aurei":
      "În zilele noastre nimeni nu mai crede că nişte clarificări şi întemeieri ar putea livra un fundament pentru o judecată estetică. Teoria artei nu mai are nicio funcţie normativă sau legitimatoare. Oricine se ocupă cu discursuri teoretice despre artă ştie foarte bine: aceste discursuri nu stîrnesc publicului şi artiştilor de astăzi decît disconfort şi greaţă." şi "Arta contemporană nu are nevoie de nicio hermeneutică - aceasta doar deranjează, deoarece îi stă în fire să facă arta mai dificilă, mai puţin accesibilă şi mai pretenţioasă decît ar trebui să fie. În locul acesteia, arta zilelor noastre are nevoie doar de consumatori, ale căror posibilităţi hermeneutice tind către zero."


      Ștergere
  5. Ne cerem scuze pt idiosincrasie. Poate ca intentia era buna...

    RăspundețiȘtergere
  6. Uite animatiile!
    http://vimeo.com/44582756

    http://vimeo.com/44578122

    http://vimeo.com/44577462

    RăspundețiȘtergere
  7. Black Hole e desenat de mana si restul sunt cu programe 3D

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna! Mie sincer mi-a placut review-ul tau si chiar gasesc ciudat faptul ca unii il interpreteaza ca fiind ironic.. Ai un "looseness" dragut in limbaj si esti sincera. :D

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna Tiberiu, ma incalzeste ce spui tu, mai ales in acest sezon. De multe ori aparitia sinceritatii e atit de neasteptata, ca oamenii o opresc in usa cu un "glumesti, nu-i asa?"

    RăspundețiȘtergere