i

i

duminică, 9 septembrie 2012

E şi spaţiul ceva




La Ikea ne învaţă cum să folosim fiecare centimetru cub din locuinţă, pentru a-l umple cu obiecte. În această viziune utilitaristă, un spaţiu gol, fie el un raft, un perete, un "sub pat" sau un loc liber făcut lîngă un unghi al sufrageriei, este doar un potenţial "spaţiu de depozitare". Probabil că pentru cei care au groază de spaţii nefolosite, un castel este o nebunească risipă de volum, în care s-ar mai fi putut depozita două apartamente şi o garsonieră, sau nu reprezintă decît un potenţial spaţiu de stocare larg cît un paradis.

De ce spun toate astea chiar acum? Pentru că ador spaţiul ca prezenţă, nu ca lipsă. Deunăzi am deschis un dulap din bucătărie şi am constatat că pe cele trei rafturi stau lejer doar cîteva crăticioare, un aparat de stors fructe şi o tavă. A fost cît pe ce să alunec pe toboganul stocării judicioase şi să le grupez, ca să mai aibă loc şi alte obiecte. Dar pericolul a trecut foarte repede, imaginea celor trei vase bine vizibile făcîndu-mi mare plăcere. Ba chiar, în bucătărie aş mai fi putut pune un corp de mobilă, dar am ales să las un spaţiu gol. Mulţi mă întreabă ce am de gînd să pun acolo.

          Donald Judd - Untitled, 1978, ulei roşu cadmium pe pal din brad Douglas

 


                        
      Donald Judd - Untitled, 1984, Laumeier Sculpture Park, St. Louis, Missouri




Arhitecţi peisagişti de bun gust ai secolului trecut au creat pajişti, subliniate doar de doi-trei copaci impozanţi, ca de exemplu la Mogoşoaia. Spiritul contemporan nu înţelege frumuseţea unui vaste întinderi şi vrea să mai planteze cîţiva copăcei şi pîlcuri, un şir de boschete şi tufe, sau nişte moviliţe cu limbi de ceas, ca în Cişmigiu.

Spaţiul ca decor mi-a plăcut dintotdeauna. Anul trecut, la bienala de la Veneţia, am văzut sculpturile lui Donald Judd, care nu înfăţişează plinul, ci golul. Am fost fascinată de misterioasele spaţii create de planurile fixate în diferite unghiuri. Judd a fost un artist american al anilor '60-'80, de fapt unul din cei mai mari sculptori ai secolului XX: "striving for an art which was neither illusionistic nor antropomorphic, but which had a unity of its own.". Sculptura minimalistă tinde să fie un lucru în sine, nu să denote ceva, ci să fie realitatea. Un spaţiu gol este şi el ceva, care nu are nevoie de altă interpretare.
  
                           Donald Judd -  Untitled, Marfa, Texas



              Donald Judd - Untitled (DSS 179),1969, aluminiu şi plexiglas violet


                          Donald Judd - Untitled, plexiglas


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu