i

i

joi, 30 aprilie 2009

Expoziţii bucureştene

Astăzi mai este deschisă expozitia Comorile timpului. Civilizaţii din epoca pietrei. Este o impresionantă adunare de obiecte de la 26 de muzee din ţară, două universităţi (Alba-Iulia şi Iaşi) şi de la Institutul de arheologie din Iaşi. În general este vorba de mascotele exponatelor arheologice, în sensul că sînt piese faimoase şi spectaculoase, precum „Gînditorul de la Hamangia”, „Madonna de la Rast”, "bocitoarea de la Parţa", cel mai vechi vas de lemn din Europa, cele mai spectaculoase vase Cucuteni.
Exponatele sînt grupate tematic: metalurgia cuprului şi aurului acum 6000 de ani, gospodăria, locuinţele, vînătoarea sau „spiritualitatea”. Totul este bine luminat şi expus, cu orientare spre publicul neavizat, lipsind de exemplu detaliile vehiculate în limbajul arheologic, cum ar fi provenienţa fiecărui obiect sau apartenenţa lui la o cultură.
Am impresia că încă o expoziţie de anvergură, interesantă şi irepetabilă a tecut neobservată. Ar fi trebuit să fie deschisă cel puţin trei luni. Poate o mai prindeţi, e deschis pînă la ora 18, la Muzeul national de istorie.
La ora 11:00 pe Bd. Regina Elisabeta 49, la Arhivele Naţionale ale României, se vernisează azi expoziţia "1939 - Zile de pace, Zile de Razboi". După cum deducem uşor, ora şi ziua limitează participarea salariaţilor la vernisaj, dar expoziţia este deschisă pînă pe 29 mai. Citez din prezentarea compusa de organizatori: "Publicul interesat mai degrabă de aspectele politice şi economice interne şi internationale este invitat să vizualizeze ilustrarea evenimentelor anului 1939: succedări de guverne, alegeri parlamentare conform constituţiei carliste, asasinarea premierului Armand Călinescu…” şi, mai jos: "publicul larg ar putea fi atras de secţiunea de viaţă culturală şi cotidian: petrecerea timpului liber, serbări populare, serbări naţionale, turnee ale marilor teatre şi marilor artişti prin ţară, viaţa asociativă, sport, viaţa rurală, modă, eforturi de urbanizare a diferitelor localităţi din provincie, chestiuni şcolare şi religioase, prezenţa României la Expoziţia Internaţională de la New York şi multe altele". Vorba lui Moromete după citirea ziarului: adică mintea ta, Cocoşilă, e la alte prostii. Oricum, sună promiţător.
Am văzut din întîmplare, trecînd prin staţia de metrou Dristor 1, expoziţia de fotografie Cele două lacuri, care s-a terminat pe 26 aprilie. Treceam pe acolo, nu aşteptam metroul şi nu mi-am dat seama de expoziţie decît atunci cînd privirea mea rătăcind peste oameni şi ziduri a întîlnit ritmul scaunelor din fotografia Anelisei Salan. Mi-am dat seama că nu era un afiş publicitar, mi-am moderat graba şi m-am uitat la toate fotografiile făcute în jurul lacurilor Morii şi Fundeni, remarcabile cu toatele şi reuşind să dea o alură de mister şi un alt unghi de vedere acestui oraş strîns în clişee.

Cetăţenii care aşteptau metroul erau nepăsători. O doamnă stătea cu spatele la o fotografie şi nu s-a dat la o parte nici cînd eu îmi lungeam gîtul să văd îndărătul ei. Am remarcat cu ocazia asta ce sală nimerită pentru expoziţii este Dristor 1, cu peronul ei unic, flancat de coloane late de susţinere şi cu un trafic moderat. Un fel de bazilică modernă, în care se poate îmbina pasajul cotidian funcţional cu admirarea unor creaţii artistice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu